Jahresausklang
Hoerbarebinger at aol.com
Hoerbarebinger at aol.com
Mon Nov 6 12:41:17 CET 2000
Ausklangfestival am 28./29.12.2000 ab 21Uhr
in der Brigittenstraße Nr. 5
im Kino und im Keller: Elektronik pur oder die Flucht - das Publikum wird
in jedem Fall mißbraucht
Live acts and DJs
Live (im Kino):
Audiotubbies (HH)
arbeiten exclusiv für das Festival eine neue Show aus: "Elementarteilchenpop
feat. Öl-Bek".
M. Behrens (F)
Herr Behrens, dessen Vornamen wir nur mit "M" andeuten, dürfte vielen durch
nationale und internationale Installationen, Performances, Konzerte und
natürlich durch die Veröffentlichungen auf diversen Tonträgern bekannt sein.
Was wird er tun, vorführen ... nichts wird an dieser Stelle verraten, auf
jeden Fall ein special Konzert. (s. Bio)
Vicki Bennett (GB)
bietet eine musikalische und multimediale Performance trivialer
Kulturphänomene - ironisch charakterisiert
Klangkrieg (HH)
Felix Knoths und Tim Buhres Komposition - eine musikalischenVerarbeitung von
Heizungs- und Gasgeräuschen: Unbeirrbar durchwandern die Partikel
verschiedene Lebenszonen, gleich einer Spritze, die die schützende Haut
durchsticht. Die daraus resultierende Musik gleicht einer radioaktiven
Infusion. (Vorstellung ihrer neuen CD "Radionik")
TBC (HH)
komplexe Resonanzen, absurd kommunikativ
Asmus Tietchens (HH)
Vielleicht in Wahrheit die alte Dame der konkreten Musik "Beiträge zur
Ästhetik bürgerlicher Fluchtbewegungen"
Xyramat (HH)
badet in eigenen Tönen, Noises and Voices und läßt sich verwöhnen (s. Bio)
Y-Ton_G (HH)
erstes Manifest der Klangalchemie
DJs im Keller:
Disastronaut (London) mit einem erotischen DJ Mix
Inchspector Lefthand and Inchspector Drop-out (HH)
Scorpyo - ansonsten FSK, Mandarin, dieses mal Inchspektion und Plünderung
elektronisch- musikalisch
Zipo (Münster)
Auf Abwegen gemeinhin bekannter elektronischer gefärbter Ware
El Stick (HH)
eher ruhig, ein wachsender Prozeß - AC/DC ?
Und dazu Dias - Vereinsausflug nach Breitenburg, ein asbestverseuchtes
Gelände mit schier unglaublicher Akustitk, ob dieser Ort wohl nochmal im
Tatort zu sehen ist?
Gefördert von der Kulturbehörde Hamburg.
Mehr über die Hörbar unter www.block4.com.
Musikalische Hörproben bei Radio Gagarin, jeden 2. und 4. Freitag im Monat,
20 - 22Uhr bei FSK und ausnahmsweise am 22.12., 22.05 in der Sendung
Hörproben (NDR4)
Fotos unter 040/43290526
Infos:
Vicki Bennett
"Are you...are you the monster? - I am uglier! - Uglier? - I am the ugliest
thing in the world...I am the most fearful thing in the world!" tönt es von
Vicki Bennetts neuer CD People Like Us Hate People Like You, auf der alle nur
erdenklichen Musikstile und Sprachzitate miteinander
gekreuzt werden. Titel wie "Yodel Bomber", "Fylfot FlipFlop", Disc Rape" und
"Ursula fährt Ski" sprechen für sich. Letzteres Stück entstammt einer
Schulungsplatte für Engländer, die deutsch lernen möchten. Für ihre
Verfremdung des Originals hat Vicki Bennett - nach rein phonetischen
Aspekten, da sie kein deutsch versteht - Fragmente einer Ski-Episode aus
dem ursprünglichen Zusammenhang herausgelöst, vertauscht,
übereinandergelagert und z.T. rückwärts wieder abgespielt. Das Endergebnis
wirkt so grotesk und zerfasert, daß man meint, einer Mischung aus
Schulmächenreport, Heimatfilm und Horrortrip zuzuhören
Die Waffen im Kampf gegen Kommerz und Gleichschaltung wurden paradoxerweise
von der Großindustrie selbst zur Verfügung gestellt: sie heißen Sampler,
Taperecorder, Minidisc und Video und stellen allesamt billig zu erwerbende
Reproduktionsmedien dar, die sich ideal für
Sabotagezwecke mißbrauchen lassen.
M. Behrens :
Erste CD-Veröffentlichung 'Advanced Environmental Control' bei Trente
Oiseaux,1996 Konzerttournee in Österreich und in der Schweiz mit Bernhard
Günter, Francisco Lopez, John Duncan. 'Circle'-performances in Hamburg,
Zürich und Bern. 1996-1997 Beginnt, hauptsächlich an Musik und
Klanginstallationen zu arbeiten.
Museumsdesign mit Christian Schröder. Wird 1997 Bürger des Kunst-Staates 'The
Kingdoms of Elgaland-Vargaland'. 1998 Konzerte und Installationen in
Deutschland, der Schweiz, Italien und Slowenien. Zwei neue
CD-Veröffentlichungen: 'Compendium' und 'Final Ballet'.1999
Video 'Summation 0.1' anläßlich eines autobiographischen Vortrages
amINM-Institut für Neue Medien, Frankfurt a.M.. Interaktive Installation
'Keyholes'. Konzerte in Deutschland, der Schweiz, Italien und Frankreich
(Musee d'Art Moderne de la Ville de Paris), Tour mit Francisco Lopez.
Komponiert 'Kosovska Rekvia' [Kosovo Requiem] während des Kosovo-Krieges
(veröffentlicht im Internet bei www.earlabs.org). CD 'Four Installations' bei
Trente Oiseaux, D, erste CD-Veröffentlichung in Japan ('Contraction') bei
Digital Narcis, JP.1999-2000 Artist-in-Residence am INM-Institut für Neue
Medien, Frankfurt a.M.2000 Konzerte in Tokyo und Osaka, JP, Giessen, D,
Topolo, IT, Ljubljana SLO.
Installation 'Tokyo Circle', Tokyo, JP, Frankfurt a.M., Völksen, Festival
'Hörgänge', Galerie t-u-b-e, München und Hörkunstfestival, Erlangen, D. LP
'Lecture Feedback/Source Feedback/The Aesthetics of Censorship' bei
Wachsender Prozeß, D.
Klangkrieg
KLANGKRIEG verarbeitet in futuristischer Tradition das Rauschen der Großstadt
und das Flüstern der Hochspannungsleitungen zu elektroakustischen
Kompositionen, die auf digitalen und analogen Tonträgern dokumentiert werden.
In den Musikstücken liegen Brutalität und
Zurückhaltung dicht beieinander, künstliche und konkrete Geräusche werden
in harten Schnitten oder feinen Übergängen zusammenmontiert.
In ihrer fast fünfzehnzehnjährigen Schaffensphase haben KLANGKRIEG auf
verschiedenen Labels Musik veröffentlicht, auf internationalen
Kunstausstellungen (Multi-mediale/ZKM Karlsruhe, ArtGENDA/Kopenhagen usw.)
Klanginstallationen präsentiert, Europa-weit elektronische Konzerte gegeben
und Musik zu Film und Theater geschrieben.
Disastronout :
In the coming century the "aesthetics of imperfection" are emerging.
Disastronaut are the masters of mistakes. A ruptured, chaotic, sound of
disaster. The errors are what matter. We are trash collectors. We co-run a
label with Mat Consume called TRASH. We recycle noise - susbsist on the
remains - transforming stray technological parts intended for the cultural
and industrial trash heaps into sources of pleasure and power.
This is erotic; it is the pause one takes during pleasures of sex, the pause
that breaks the rhythm of passion, so that one may gaze at what is
happening. Look at the tangled bodies and feel not so much the physical
contact between warm flesh, but the aura of sex: its invisible traces, its
emanations. We know exactly where to break a song so that we fall into the
hole of it, into the blackness with the sensation of descending on a fast
elevator. Indeed the hole is "le petit mort," as the French, and later the
Victorians ("the little death") called an orgasm; it is a sudden release
from structure, from the body, from the burden of being, into pure and warm
nothingness.
We are also concerned with political and social struggles in the UK as well
as support, by any means, for groups and individuals outside. The events we
promote and our club, the LIFT in Brighton, are designed for critical
intervention and public access for all. We attempt to engender the qualities
we feel are lacking and promote those things that will. Radical meetings of
scientists, writers, musicians, poets, sex workers, visionaries,
ecowarriors, pranksters, outcasts, situationists, performance artsts,
programmers, jammers, hackers and freaks are sought. Renegade Science, DJ
Dead's creation, pushed this idea further - combining all above in a endless
festival.
Live shows tend to be energetic [one Paris venue accidently caught
fire...ooops.]
frenetic and ecclectic. Location / Local recording on the day are used in
the night's performance - we also encourage local musicians/ experimentors
/ producers / ranters / ravers / anyone - amateur or professional - to join
us on stage - to interviene in the process of performace and delivery.
This is post everything expression - the sound of disasters - the writing of
disasters - the sound of resistance and refusal - the hypothesis of noise
and the power of silence - this is the sound of the new Century - Chaotic -
Meaningless - Directionless - Sampled - Recycled - Distorted - Fucked Up -
Outside - Formless - and devistatingly wonderful for it...This is the force
of the INSTANT IMPERFECTION.
The members of Disastronaut are now:
DJ Disastronaut - a filmmaker, writer, painter, producer and promoter. Has
made 24 LPs to date under different guises - now signed to TRASH records and
555 records of Sheffield - UK. He was born in Ohio, USA on June 22, 1968 - a
bastard - on the summer solstice, amid the summer of love -there is nothing
else to say...
DJ DEAD - Many DJs 'die the death' on a bad night - only one lives it!
DJ dead sadly passed away around the same time as the rave dream was
brutally murdered by the stamping of hardcore proletarians and the
constrictions of bullshit progressive leather waistcoats. Le mort de la
jouissance, both petty and grand, was marked with clothing stains and
fireworks; it was simultaneously noted on six continents that the earth had
indeed moved a number of miles. People continued to party and complain,
seemingly oblivious to the merciless rearrangements of the elements of their
culture by the forces of age and aging. DJ dead himself didn't mind the
indifference, for he was fully aware of the validity of death as a career
move (ask Jimi & Janis - actually not such good examples, as they are
currently slogging around the South Coast toilet gig circuit); he allowed
himself to fragment with the movement, and thus to survey unfeasibly broad
sections of the unfolding psychogeography of pockets of bass-related
crypto-autonomy within the ever more voluptuous folds of the the global
globular superclub libidinal economy. Fragmentation, as we all know, does
not necessarily aid in the developing of a fully functional DJ ego - indeed,
for most it is a function of the aftermath of that ego's flatulant
destruction, so our hero decided on the creation of two mantras. The first
belonged to the realm of folk wisdom: "either 'egos or i go!" - with the
power of the first mantra 'e came and 'e went without a single dent, and
people decided he was gone, far gone, a goner. The second came from the
esoteric realm of the DeSadean aristocrats [Duran Duran and Shut Up And
Dance]: "I will return the stronger man" - and lo, thus did DJ dead return
the stronger man, for yea the stronger man had stopped working yet was still
under warranty. And thus was DJ dead marked as a difficult consumer, and
thus was he credit blacklisted by a legion of fictitious organisations.
Despite this, and despite anal English taboos about employing the
non-living, dead has prospered in the world of the undead (that'd be
shadowlands, Brighton, then...) and plays regularly at the Lift club, as
well as guesting at the likes of Defunkt (r.i.p), Gogglez and Cafe Expose in
Brighton, and Sonik Mook Experiment in London. He likes presents, the taste
of skin and all food that's good; he dislikes quite a few people. His style
is known by the music media as "boy playing records loud", by his fans as
"heaven", and by the self-effacing side of himself as "mildly talented
gobshite on the gravy train". Not that that affects your opinion, we hope...
Greg Reed - one of the most formidable death metal guitarists in the world -
guitarist of CEREMONY [signed world wide to Hammerhart records - new LP out
now worldwide] - and DJ Disastronaut's younger brother - has worked with /
recorded with Voi Vod, Cannibal Corpse, Vital Remains, Morbid Angel, Sub
Vinyl, Bootsy Collins, Beaver County, Brujo and others - is now producing
and composing in Brighton, England.
Mat Consume - founder and boss of TRASH records. He is the noisiest mother
fucker we know and the nicest. Sampler & Body.
Romy - a singer in the band LOLITA STORM [dhr] she plays with Disastronaut
as JOAN OF ASS...and Carrie - part two of our up front sexual assault...
We also have many collaborators including: No Copilot, The User, DJ
Paedophile, 2nd Gen, Chuck Shite, Nil, Peter Hope-Evans [Medicine Head],
Project Dark, Janek Shaefer, Cristian Vogel, Pilote, Moa Deeb, The Silent
Sound System, Lolita Storm, Key Kepper and Tempos, Scheme and PTH - who
often join in our mayhem.
The line up is DJ Disastronaut + anyone who can make it... :)
TBC
I started in the early 80ies to make my own sound. At first I was influenced
by the aesthetics of Futurismen and Dada - an antistatement of society and
music. Franz de Waard (Vital, Kip, Staalplaat) called it as some of the
hardest music in Europe- Some years later I discover the possibilitie of
natural sound phenomenia. - the sturcture and signals of being there.
Then I started my own record label with smartman Stickel: "Wachsender Prozeß"
for noise culture based sounds. Together with Günter Reznicek and Felix Knoth
publication of a magazine (Odradek) about electroacustic and electronic music
and production of a two weekly radio programm (Radio Gagarin) dealing with
experimental music. Realisation of own short films and activ as DJ
(Nachtschwestern/FSK) and Soundmixer. A new project with Jan Iwers aka No
called Freie hand was born in 1999 for exploration of rhythmical biological
structures in electronic sound manipulation.
Xyramat
ehemals Maat, seit nunmehr Jahrzehnten auf elektronischen Solopfaden,
Konzerte im In- und Ausland (Berlin, Köln, Hamburg, Mailand ...),
Veröffentlichungen auf Vinyl und CD, Kooperation mit Karsten Weber (Chaos
Film Kiel), Shahin Charmi (Internetkunst), zuletzt Gloria Victoria
(Stipendium der Kulturbehörde HH), Teil der Hörbar und der makrame-gruppe des
radio gagarin und manchmal Tonträgerauflegen (Tanzdiele, AstraStube, Egal
Bar, Stubnitz, Ultraschall ...)... verwirrt sie.
Discographie
Devantgarde - "I cry" (Single)
Devantgarde - "God of war - täglich küssen" (Mini-LP)
Maat - "Konstruktionen" (LP) (Dom & Elchklang)
Maat - "Surabaya Johnny" (Various Artists "Die Ohren des Kaiser Hirohito")
(dragnet records)
Maat - "Sie" (CD) (dragnet records)
Maat - "Yacikaa" (CD) (drag & drop)
Xyramat - Loops zu Shahin Charmi Millennium Internet Kunst
htpp://www.millennium.comcity.de
Xyramat im Internet: htpp://www.vikuma.comcity.de/musik
Demnächst: Eigenbau- Compilation, Stubnitz-Compilation und die Reise in's
Nichts
Y-Ton- G :
erstes Manifest der Klangalchemie
Alles ist Schwingung. Einige Manifestationen dieser Schwingungen nennen wir
Metalle. Schon die Alchemisten früherer Jahrhunderte benutzten für ihre
Versuche Metalle. Sie wollten, so sagt man, Gold gewinnen. Bei den Mystikern
unter ihnen war Gold jedoch eher die Umschreibung für die Erleuchtung der
Seele, die sie zu erlangen versuchten.
Als moderner Klangalchemist verwende ich auch Metall. Durch Reibung ( Reibung
erzeugt Wärme, Wärme ein Indiz für Wandlung ) werden die Stoffe von mir in
Schwingungen versetzt, welche dann in den hörbaren Bereich transformiert
werden, und beim geneigten Hörer Vergoldungen der Seele vornehmen können. .
-------------- nächster Teil --------------
Ein Dateianhang mit Binärdaten wurde abgetrennt...
Dateiname : DSCN0166klein.jpg
Dateityp : image/jpeg
Dateigröße : 60845 bytes
Beschreibung: nicht verfügbar
URL : https://lists.hoerbar-ev.de/pipermail/hoerbar-announce/attachments/20001106/26152e6d/DSCN0166klein.jpg