Konzert im Januar

stefan ebinger s.ebinger at gmx.de
Fre Dez 3 16:08:55 CET 2004


 
hörbar
verein zur förderung experimenteller musik
brigittenstraße 5 (im b-movie)
20359 hamburg
tel : 040 / 430 58 67
(mittwochs 20-1 uhr)
www.hoerbar-ev.de

Das Programm im Januar 2005


Am Freitag, den 28. Januar 2005 werden zwei Konzerte in der Hörbar 
stattfinden : 

Broken Sleep  (Kanada)

Broken Sleep  is the dark, abstract dronescape project of Colin Hendry. He 
was a founding member of the now-defunct Mediacore collective, which 
organized
"low-brow" experimental and hardcore electronic music events in Vancouver, 
Canada. His "glitchcomassault" often includes lo-fi analogue field 
recordings, some
of which will likely feature sounds recorded from a recent trip to India. 
He has opened for artists such as Pan Sonic, Synapscape, Dev79, Nagasaki 
Fondue, and
Masayoshi Anzai. This is his third small European tour and second as 
"Broken Sleep". The name has sonic and  symbolic meaning, and is also a 
common experience for  this graveyard shift worker.

http://freewebs.com/brokensleep




Andre Aspelmeier : 20 Jahre Hysterische Klagelaute

Seit Februar 1985 macht Andre Aspelmeier "Musik", krachig, elektronisch, 
merkwürdig oder einfach nur fragwürdig. Im Rahmen der Reihe "Jugendsünden" 
in der Hörbar präsentiert er sein "Frühwerk".








Außerdem empfiehlt die Hörbar ein Konzerte in der Astra-Stube am  
Donnerstag, den 13.01.2005

Los Glissandinos: Klaus Filip (Wien/Sinus) & 
Kai Fagaschinski (Berlin/ Klarinette)
"Unsere intensive Zusammenarbeit begann im Frühjahr 2004 während meines 
Stipendiums im Museumsquartier Wien. Ich fokusiere eine subtile 
Musikalität der Geräusch- & Klangphenomene; Klaus verfolgt einen 
instrumentellen Ansatz mit seinem Laptop. Er ist Instrumentenbauer im 
modernen Sinne (Programmierer) und entwickelt die Software lloopp ( 
http://lloopp.klingt.org ). Als Ausgangsmaterial verwendet er 
ausschließlich Sinustöne, die er differenziert schichtet und 
manipuliert. Die zwischen Klarinette und Sinus entstehenden Schwebungen 
und Differenztöne sind neben dem sehr weiten Lautstärke- und 
Tonhöhenspektrum wesentliches Merkmal von Los Glissandinos. Der 
Duo-Sound besteht aus transparenten, leisen Geräusch-Passagen, eng 
verwobenen (dis)harmonischen Akkorden und massiven flirrenden 
Klangwänden ... und (fast) keinen Glissandi. Im Sommer 2004 sind wir 
beim Konfrontationen-Festival in Nickelsdorf (A) aufgetreten und haben 
Aufnahmen für unsere Debut-CD gemacht, die im Frühling 2005 bei 
Creative Sources Recordings (Lissabon) erscheinen wird. Im Herbst und 
Winter kommen wir erneut für Proben und Konzerte in A, CH, D und UK 
zusammen. P.S.: Das da aber nichts verwechselt wird. Wir machen da 
keine kalte akademische Kunstkacke; bisweilen Herz-Schmerz und nen 
gewissen grenz-rock'n'rollischen Appeal intendieren wir da auch mit 
rein ... wer's hört wird seelig!" (Berlin, 10/2004)

KAI FAGASCHINSKI (*1974 in Dannenberg, Germany). The Berlin-based 
clarinettist and composer/performer focuses on a subtle musicality of 
noise phenomena. His music is abstract including an insidious 
expressivity and a pre-melodic quality. Kai works on the borderline of 
composition, improvisation and conceptualism, with a preference for 
extended working collaborations and musical discussions in constant 
ensembles (no interest for adhoc-improv and world premiers). Favourite 
projects are Rebecca with guitarist Michael Renkel (CD: rebecca [two 
variations], Charhizma, Berlin/Vienna 2003), No Furniture with Axel 
Doerner and Boris Baltschun (CD: no furniture, Creative Sources, Lisboa 
2003), Kommando Raumschiff Zitrone with Christof Kurzmann, the duo with 
Bernhard Gál, Los Glissandinos with Klaus Filip, and last but not least 
the marvellous clarinet duo with Michael Thieke. He is the Commander of 
the series of concerts at Raumschiff Zitrone in Berlin-Prenzlauer Berg 
and co-initiator of http://www.echtzeitmusik.de.

KLAUS FILIP Almost all of Klaus Filip's art projects have been driven 
by technological possibilities and the social need to change 
structures. Among them subVoice (an underground tapemagazine), Sigis 
Bruder (early electronic songs together with singer Sigi Ecker), 
Christof Kurzmann's Orchester 33 1/3, Zentrifuge, music for short 
films, theatre, dance, sound-installations. He is the musical and 
electro-mechanic father of BigBaby, an outstanding intermedial project 
around a sculpture build by Red White and brought to life by the 
movements of Cynthia Schwertsik. Filip is the inventor and never 
sleeping developer of the open-source software lloopp, a musical 
instrument on the computer to provide open structures for 
live-improvisation, used by many well-known electronic musicians. While 
he used to play on the edge of a computers abilities in the past years, 
he is now reducing the processes to mere sinus-waves, overlapping with 
themselves and the ever sounding surroundment of a place; searching for 
the individual limits of perception, in loudness and movement. He did 
play together with Radu Malfatti, Werner Dafeldecker, Dieb13, Christof 
Kurzmann, Boris Hauf, Jason Kahn, John Butcher, Sabine Marte, Gilles 
Aubry and many others. Current CD: Klaus Filip / Radu Malfatti / Mattin 
/ Dean Roberts - building excess (Grob Records, Cologne 2004)
Eintritt: 6.00

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