Konzert im Januar
stefan ebinger
s.ebinger at gmx.de
Fre Dez 3 16:08:55 CET 2004
hörbar
verein zur förderung experimenteller musik
brigittenstraße 5 (im b-movie)
20359 hamburg
tel : 040 / 430 58 67
(mittwochs 20-1 uhr)
www.hoerbar-ev.de
Das Programm im Januar 2005
Am Freitag, den 28. Januar 2005 werden zwei Konzerte in der Hörbar
stattfinden :
Broken Sleep (Kanada)
Broken Sleep is the dark, abstract dronescape project of Colin Hendry. He
was a founding member of the now-defunct Mediacore collective, which
organized
"low-brow" experimental and hardcore electronic music events in Vancouver,
Canada. His "glitchcomassault" often includes lo-fi analogue field
recordings, some
of which will likely feature sounds recorded from a recent trip to India.
He has opened for artists such as Pan Sonic, Synapscape, Dev79, Nagasaki
Fondue, and
Masayoshi Anzai. This is his third small European tour and second as
"Broken Sleep". The name has sonic and symbolic meaning, and is also a
common experience for this graveyard shift worker.
http://freewebs.com/brokensleep
Andre Aspelmeier : 20 Jahre Hysterische Klagelaute
Seit Februar 1985 macht Andre Aspelmeier "Musik", krachig, elektronisch,
merkwürdig oder einfach nur fragwürdig. Im Rahmen der Reihe "Jugendsünden"
in der Hörbar präsentiert er sein "Frühwerk".
Außerdem empfiehlt die Hörbar ein Konzerte in der Astra-Stube am
Donnerstag, den 13.01.2005
Los Glissandinos: Klaus Filip (Wien/Sinus) &
Kai Fagaschinski (Berlin/ Klarinette)
"Unsere intensive Zusammenarbeit begann im Frühjahr 2004 während meines
Stipendiums im Museumsquartier Wien. Ich fokusiere eine subtile
Musikalität der Geräusch- & Klangphenomene; Klaus verfolgt einen
instrumentellen Ansatz mit seinem Laptop. Er ist Instrumentenbauer im
modernen Sinne (Programmierer) und entwickelt die Software lloopp (
http://lloopp.klingt.org ). Als Ausgangsmaterial verwendet er
ausschließlich Sinustöne, die er differenziert schichtet und
manipuliert. Die zwischen Klarinette und Sinus entstehenden Schwebungen
und Differenztöne sind neben dem sehr weiten Lautstärke- und
Tonhöhenspektrum wesentliches Merkmal von Los Glissandinos. Der
Duo-Sound besteht aus transparenten, leisen Geräusch-Passagen, eng
verwobenen (dis)harmonischen Akkorden und massiven flirrenden
Klangwänden ... und (fast) keinen Glissandi. Im Sommer 2004 sind wir
beim Konfrontationen-Festival in Nickelsdorf (A) aufgetreten und haben
Aufnahmen für unsere Debut-CD gemacht, die im Frühling 2005 bei
Creative Sources Recordings (Lissabon) erscheinen wird. Im Herbst und
Winter kommen wir erneut für Proben und Konzerte in A, CH, D und UK
zusammen. P.S.: Das da aber nichts verwechselt wird. Wir machen da
keine kalte akademische Kunstkacke; bisweilen Herz-Schmerz und nen
gewissen grenz-rock'n'rollischen Appeal intendieren wir da auch mit
rein ... wer's hört wird seelig!" (Berlin, 10/2004)
KAI FAGASCHINSKI (*1974 in Dannenberg, Germany). The Berlin-based
clarinettist and composer/performer focuses on a subtle musicality of
noise phenomena. His music is abstract including an insidious
expressivity and a pre-melodic quality. Kai works on the borderline of
composition, improvisation and conceptualism, with a preference for
extended working collaborations and musical discussions in constant
ensembles (no interest for adhoc-improv and world premiers). Favourite
projects are Rebecca with guitarist Michael Renkel (CD: rebecca [two
variations], Charhizma, Berlin/Vienna 2003), No Furniture with Axel
Doerner and Boris Baltschun (CD: no furniture, Creative Sources, Lisboa
2003), Kommando Raumschiff Zitrone with Christof Kurzmann, the duo with
Bernhard Gál, Los Glissandinos with Klaus Filip, and last but not least
the marvellous clarinet duo with Michael Thieke. He is the Commander of
the series of concerts at Raumschiff Zitrone in Berlin-Prenzlauer Berg
and co-initiator of http://www.echtzeitmusik.de.
KLAUS FILIP Almost all of Klaus Filip's art projects have been driven
by technological possibilities and the social need to change
structures. Among them subVoice (an underground tapemagazine), Sigis
Bruder (early electronic songs together with singer Sigi Ecker),
Christof Kurzmann's Orchester 33 1/3, Zentrifuge, music for short
films, theatre, dance, sound-installations. He is the musical and
electro-mechanic father of BigBaby, an outstanding intermedial project
around a sculpture build by Red White and brought to life by the
movements of Cynthia Schwertsik. Filip is the inventor and never
sleeping developer of the open-source software lloopp, a musical
instrument on the computer to provide open structures for
live-improvisation, used by many well-known electronic musicians. While
he used to play on the edge of a computers abilities in the past years,
he is now reducing the processes to mere sinus-waves, overlapping with
themselves and the ever sounding surroundment of a place; searching for
the individual limits of perception, in loudness and movement. He did
play together with Radu Malfatti, Werner Dafeldecker, Dieb13, Christof
Kurzmann, Boris Hauf, Jason Kahn, John Butcher, Sabine Marte, Gilles
Aubry and many others. Current CD: Klaus Filip / Radu Malfatti / Mattin
/ Dean Roberts - building excess (Grob Records, Cologne 2004)
Eintritt: 6.00
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